Optimisme heerst bij The Macallan

CRAIGELLACHIE – Er is weinig tot geen paniek op de werkvloer bij The Macallan in de Schotse Speyside. De whiskydistilleerderij is optimistisch over de toekomst, ondanks de Brexit. Dat blijkt uit gesprekken met Michelle Fishwick, een medewerkster van The Macallan, die is opgegroeid tussen de Schotse whiskymakers in de Speyside.

Dat de Brexit officieel is en de onderhandelingen gaande zijn tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie, weerhoudt The Macallan er niet van om te investeren in de toekomst. Momenteel wordt er een nieuwe productieruimte gebouwd die de constante vraag naar de authentieke Single Malts kan waarborgen. Fishwick zei daarover: “Momenteel hebben wij de capaciteit om tien miljoen liter per jaar te produceren. Wanneer het huidige project voltooid is, stijgt de capaciteit naar vijftien miljoen liter per jaar.”

Investeringen

De nieuwe productieruimte, die ondergronds wordt gebouwd om het landschap van de Speyside te waarborgen, kost tot dusver al 120 miljoen pond. Gevraagd naar eventuele dreiging die de Brexit met zich meebrengt, antwoordde Fishwick enigszins onbezorgd. “De populariteit van whisky is de afgelopen jaren gigantisch gestegen, met name ook Single Malts en wat verkopen wij? Vandaar ook de nieuwe fabriek, een investering voor de toekomst.” Fishwick vervolgde door te stellen dat de afzetmarkt in Europa niet de belangrijkste is. “Een klein percentage van de whisky die wij produceren gaat naar Europa, ongeveer zeventig procent naar de VS, China en India. Twintig procent wordt verspreid over de rest van de wereld. Die tien procent is goed op te vangen als je ziet dat de gemiddelde export naar Europa dertig procent bedraagt.”

Marketing

Ook bij The Macallan zijn ze aangesloten bij de SWA. “The Macallan houdt zich niet echt meer bezig met de Brexit. Wij hebben onze zorgen aan de kant geschoven en weten dat de SWA onze belangen zo goed mogelijk behartigt.” Verder is The Macallan het marketingproces aan het opschroeven om nog meer naamsbekendheid en afzet te verwezenlijken. “In de film ‘Takers’ is te zien hoe acteur en artiest Chris Brown geniet van een fles dertig jaar oude Macallan, middels zulke marketing willen wij meer mensen bereiken en tegelijkertijd de exclusiviteit van ons merk voortzetten.”