Strijp: dorp in een stad

Vanaf de 19e eeuw ontstonden er vele bedrijven in Eindhoven en omgeving, waaronder ook Philips. In 1918 breide Philips uit op het terrein dat we nu Strijp-S noemen. Er werden verschillende woonbuurten gebouwd zoals het Philipsdorp en het Drents dorp.
Het stadsdeel Strijp in Eindhoven was tot 1920 een zelfstandige gemeente en dorp tot het samengevoegd werd bij de gemeente Eindhoven. Ondanks dat het samengevoegd werd met een stad, behield het stadsdeel toch nog een dorpskarakter, vooral rondom de Trudokerk.

Strijp-S is de laatste jaren flink in opkomst, het is misschienwel de meest gewilde plek om te wonen en werken in heel Eindhoven. Hoe het ooit als fabrieksterrein van Philips is begonnen is nog steeds goed te zien aan de gebouwen die er staan. Ondanks dat Philips uit Eindhoven vertrokken is, is het oude bedrijventerrein van Philips nog in gebruik. Steeds meer nieuwe bedrijven vestigen zich op Strijp-S en ook nieuwe woningen worden gebouwd. Al deze bedrijven zijn een bron aan werkgelegenheid. De werknemers op Strijp-S vertellen dan ook er met plezier te werken: ‘Het is goed bereikbaar en er zijn leuke banen te vinden bij innovatieve bedrijven’.

Waar Strijp-S bij veel mensen wel bekend is, wordt vaak vergeten dat het onderdeel is van een veel grotere wijk namelijk Strijp. Aan de huizen in de wijk is goed te zien dat dit het oude industriële hart van de stad is, met de smalle straatjes en arbeiderswoningen. Maar wat houdt de mensen hier bezig, wat vinden ze goed aan hun buurt en wat zou volgens hen nog wel wat beter kunnen?

Buurtbewoners geven aan dat Strijp eerder aanvoelt als een dorpje dan een wijk. Alle winkels en cafeetjes bevinden zich ook rondom de kerk.  Een wat oudere dame vertelde dat ze het fijn vindt dat mensen elkaar hier nog begroeten op straat. Er hangt een fijne sfeer in de wijk.

Over Strijp-S komen ook veel positieve geluiden. Het is een heel fijne plek om te wonen en werken, en vanwege de vele toegangswegen ook goed bereikbaar, vooral met het openbaar vervoer.

Het is ook goed dat niet alleen Strijp-S in opkomst is, maar de hele wijk zit flink in de lift.
Naast positieve aspecten van de wijk zijn er ook altijd wel wat verbeterpunten. In het geval van Strijp gaat het vooral om praktische zaken.

Verschillende mensen hebben aangeven dat de woningprijzen enorm de pan uit reizen, waar de lofts op Strijp-S vroeger sociale huurwoningen waren, zijn ze nu enkel weggelegd voor de mensen met een hoger inkomen. Vanwege de populariteit van Strijp-S worden er ook steeds meer flats bijgebouwd, waardoor mensen bang zijn dat de karakteristieke eigenschappen en authenticiteit langzaam verdwijnen. Daarnaast baard het ook de oudere bewoners van Strijp zorgen, want geschikte woonruimte voor senioren is er nauwelijks te vinden. Zij willen dat er ook woningen voor oudere beschikbaar komen, maar zijn bang dat wanneer die gebouwd worden, zij dat niet meer meemaken.

Parkeren is volgens de bewoners en werknemers ook een punt dat nog wat verbetering kan gebruiken.

Op Strijp-S is er simpelweg te weinig parkeergelegenheid voor de hoeveelheid mensen die er elke dag komen en gaan. In Strijp-S zijn genoeg parkeerplaatsen zou je zeggen, toch staat het daar iedere dag bommetje vol en is een plekje schaars. In de woonwijken van Strijp is wel genoeg parkeerplek, maar daar moet men betalen om te parkeren, wat behoorlijk in de kosten loopt als je dat elke dag zou moeten betalen.
Gelukkig zijn mensen over het algemeen positief over de wijk en zijn het slechts enkele praktische zaken die nog wat aandacht verdienen.

 

Door Ayla Staals en Sanne van den Boomen