Eindhovense CDA vol groene moed op pad

EINDHOVEN – ‘’Eerst de vent, dan de tent’’: dat zijn de woorden die steeds terugkomen in René Peters’ peptalk voor de flyeractie van het Eindhovense CDA. Hiermee bedoelt hij dat je persoonlijkheid belangrijker is voor de kiezer dan de partij die je vertegenwoordigt. ‘’Leg zo veel mogelijk contacten, maar onderhoud ze vooral’’, benadrukt Peters.

René Peters volgt Sybrand Buma en Mona Keijzer op als nummer 3 op de landelijke CDA-lijst. Peters is een echte Brabander; zowel in zijn nuchterheid als in zijn accent komt dat naar voren. Hij zit hier niet aan tafel als een hoge pief, maar als een gelijke. Volgens hem is sociale media hét verkiezingsinstrument waarin veel partijen nog tekortschieten. Peters heeft met zijn werknemers afgesproken dat hij op dagelijkse basis minstens vijftig mensen de hand wil schudden. Vaak wanneer hij ergens op bezoek gaat, neemt hij een kort filmpje op dat hij daarna direct en onbewerkt via Facebook deelt. Door het linkje te delen met betrokkenen en zijn goed onderhouden contacten, krijgt hij vaak tienduizenden likes. Deze strategie probeert hij door te geven aan het lokale CDA.

Het Eindhovense campagneteam van de partij is werkelijk een mix van tegenstellingen. Linda Hofman, de lokale fractievoorzitter, is net dertig jaar oud. Remco van Dooren staat een plek onder haar en is pas tweeëntwintig jaar oud, terwijl de gemiddelde leeftijd toch echt boven de vijftig ligt. Naast kandidaten met een Nederlandse afkomst zijn er ook twee vrouwen met een Italiaanse achtergrond. Daarnaast valt het op dat de verhouding man-vrouw bijna gelijk is.

Naast de peptalk komen nog wat algemene opmerkingen voorbij. Het posterplakteam wordt berispt op het feit dat ze naast de nummer 1 ook hun eigen nummers op de verkiezingsborden hebben geplakt. Er ontstaat onenigheid in de groep, maar al snel komt er een nieuwe regel uit voort: het is toegestaan om ook andere nummers te plakken, mits de poster van Linda Hofman er hangt.

 

Op campagne

Warm aangekleed in groene tinten gaat het team op pad. Het is een besneeuwde zaterdagochtend en je merkt meteen dat het relatief rustig is op het 18 Septemberplein. Gewapend met ballonnen, pennen en flyers staan de CDA’ers zichtbaar op het plein. ‘’Gezien worden is immers belangrijker dan per se mensen ‘lastigvallen’’’, aldus Peters. Dat houdt de groep op de been, want er is maar weinig animo voor een gesprekje met passanten.

Er worden promofilmpjes gemaakt en andere lokale politici druppelen het plein op. In de ijskoude wind staat Marcel Oosterveer van de VVD voor de camera – zonder jas. Er wordt gelachen en gezwaaid naar elkaar. Ook 50Plus staat, iets beschutter, te flyeren bij het Piazza. Rond het middaguur vertrekt de groene groep naar de Markt om daar hun campagne voort te zetten. In de middag trekt iedereen zijn eigen plan; sommigen gaan flyeren in brievenbussen, anderen gaan door hun eigen wijk lopen. ‘’De persoonlijke benadering werkt voor mij het beste’’, vertelt Linda Hofman. ‘’Zo bereik je natuurlijk minder mensen, maar je hebt vaak meer zekerheid van stemmen. Ook heb je daarna profijt van mond-tot-mondreclame.’’

 

Woensel

Dat deze aanpak werkt, werd tijdens de landelijke verkiezingen van vorig jaar duidelijk. De week ervoor had het Eindhovense CDA een persoonlijke campagne gevoerd in de Woenselse buurt de Tempel. Een erg groot deel van de kiezers uit deze buurt heeft toen voor het CDA gekozen. Toch zijn er ook wijken waar de partij amper zwevende kiezers zal overtuigen, zoals Woensel-West. Hier is de opkomst vaak wat lager en verwacht wordt dat de stemmen zullen gaan naar PvdA of DENK.

Deze dag gaat natuurlijk niet voorbij zonder een filmpje op René Peters’ Facebook. Met goede moed en groene presentjes flyert het team de komende weken verder.