‘De deur naar de fiets staat nog niet voor elke Rotterdammer open’

Bestuurslid van de Fietsersbond, Beer Pijpker.

Rotterdam is hard bezig om het fietsen te bevorderen. Ze willen voor eind 2018 een ‘echte’ fietsstad zijn. Samen met de Fietsersbond en de bewoners van Rotterdam probeert de gemeente het fietsen aantrekkelijker te maken. “De eerste vijf kilometer openbaar vervoer zouden studenten zelf moeten betalen,” zegt Beer Pijpker, bestuurslid van de Fietsersbond.

Tijdens een toer door Rotterdam laat Pijpker allerlei aanpassingen voor fietsers zien. Het zijn veel details, die Pijpker bij het Churchillplein makkelijk aan kan wijzen. Denk aan twee richtingswegen, grotere opstelvakken en warmtesensors om het fietsersaantal in te kunnen schatten. Maar volgens het bestuurslid kan er altijd meer gebeuren. Zo zouden er wat hem betreft meer fietsstraten moeten komen. “De straten kunnen bijvoorbeeld zo worden veranderd, dat er alleen bestemmingsverkeer mag rijden, maar dat het doorgaand verkeer alleen maar bestemd is voor fietsers.”

Daarnaast vindt hij dat er nog veel moet worden gedaan om mensen vanzelf aan het fietsen te krijgen. We staan bij een stoplicht, waar een groep studenten aan komt fietsen. Dat doet hem denken aan zijn eigen zoon, die elke dag met de tram van Kralingen naar Schiebroek reed. “Dat had hij makkelijk kunnen aanfietsen. Dus mijn plan: de eerste vijf kilometer zouden studenten zelf moeten betalen. Je moet een prikkel hebben om die fiets te pakken op korte afstanden. Dat is in ieder geval om de studenten die in de buurt van hun opleiding wonen op de fiets te krijgen.”

Fietsendiefstal

Pijpker kijkt naar de vernieuwde fietsenstalling bij Rotterdam Blaak, en kaart direct een ander probleem aan: het aantal fietsendiefstallen bij Rotterdam Centraal. Hoofdschuddend vertelt hij dat daar jaarlijks honderden fietsen worden gestolen. “Dat is een blamage, de gemeente moet daar echt iets aan gaan doen. Er staan camera’s die niet worden bekeken, en dat is funest. Ik heb genoeg mensen horen zeggen dat ze niet meer fietsen omdat ze het zat zijn dat hun fiets zo vaak gestolen werd.” Maar op Blaak is het volgens hem wél goed geregeld, aangezien de fietsenstalling goed is te overzien. “Zo zullen fietsen minder snel worden meegenomen.”

Al is er volgens de fietsfanaat veel positiefs waargemaakt in de afgelopen paar jaar, is hij benieuwd wat de verkiezingen met fietsend Rotterdam gaan doen. “Ondanks dat er bij Leefbaar Rotterdam een enthousiaste fietser in de raad zit, zal Leefbaar nooit aanpassingen maken ten koste van kiezers met een auto. Wanneer GroenLinks in het bestuur komt, zal dat een versnelling geven in het verbeteren voor omstandigheden van fietsers.”

Bron: Fietsplan 2016-2018