Foutmarge lager door minder werkuren

Directeur van de nieuwe vestiging van Déhora in Praag, Nunzio Totaro, begon zijn carrière als roostermaker bij KLM. Daarna is hij in het wereldje van het uitzendwerk ingerold, eerst als manager en later gepromoveerd naar directeur. Sinds zijn KLM-tijd had hij, via een collega, al contact met Ben Jansen. Dit is de huidige eigenaar van Déhora. “Via hem ben ik hier beland”, zegt Totaro over Jansen.

De werknemers van Déhora helpen organisaties met het optimaliseren van hun bedrijfsresultaten.. Zij ondersteunen bedrijven door middel van het maken van planningen. Het bedrijf had al drie vestigingen in Europa, namelijk in Nederland, België en Polen. In 2008 had de firma al plannen om zich te vestigen in Tsjechië. Echter stak de crisis hier een stokje voor en besloten ze dit uit te stellen. Eenmaal aangekomen in 2017 zetten zij de plannen voort en konden ze beginnen in de hoofdstad Praag.

In welke sector is de meeste hulp nodig?

“Overal, maar vooral in de productiesector. Hierbij moet je denken aan bedrijven als Foxconn en Automotive of organisaties die werken met assemblage of die plastic spuitgieten . Dit allemaal bij elkaar maakt dertig procent van het nationaal product.”

Ligt de werkdruk hoger bij bedrijven die concurreren en werkt u vaker met dit soort bedrijven?

“De werkdruk is relatief laag, omdat het werk hier voor het oprapen ligt. In Tsjechië heerst er namelijk historisch lage werkloosheid. Veel bedrijven hebben dus een personeelstekort hier in Praag. De sfeer op de werkvloer is hier heel anders dan in Nederland. Ze zijn hier nog veel meer van de oude stempel, dus een stuk autoritairder. De werksfeer is dus niet altijd optimaal hier in Praag, zo klagen ze over hoe het bedrijf met hen omgaat. Daarentegen zijn ze wel tevreden over de gestegen salarissen.”

Zijn de werkuren aangepast op het vele werk?

“Nee, hier maken mensen vaak nog dagen van twaalf uur in plaats van acht uur. De Tsjechen zijn van mening dat dit systeem voor hun beter werkt, omdat zij er vaak nog een baan naast hebben. Bovendien bespaart het hen geld voor benzine en zij hebben meer vrije tijd, want ze hoeven maar drie keer per week te werken door de lange dagen.”

Helpen jullie de bedrijven met het maken van roosters of leidden jullie ze op zodat ze dit in het vervolg zelf kunnen doen?

“Beide, want we willen wel werk overhouden dus maken wij soms een kant en klaar rooster voor ze. Wij als Déhora geven ook tips aan de bedrijven zodat ze het stukje bij beetje zelf ook onder de knie krijgen. Déhora blijft de specialist en werkt met de nieuwste software waar de meeste bedrijven niet over beschikken.”

Waarom is plannen zo belangrijk?

“Op de eerste plek staat kosten, want een bedrijf wil geld verdienen. Een goede planning neemt stress weg en dit is beter voor de gezondheid van zowel de werknemers als het bedrijf. Wanneer mensen twaalf uur werken in plaats van acht, is de foutmarge hoger en dat is dus slecht voor het bedrijf.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“De afgelopen maand zijn er twintig internetartikelen over ons gepubliceerd. De Tsjechische variant van NU.nl heeft onder andere over ons geschreven. Wij van Déhora zijn nu ook uitgenodigd om ons verhaal te doen bij ontbijt TV. We zitten momenteel in de lift en we hopen dat dit aanhoud, zodat we steeds meer bedrijven kunnen helpen.”

Door: Tristan Kans en Bob Ligthart