‘De deur naar de fiets staat nog niet voor elke Rotterdammer open’

Oud-bestuurslid van de Fietsersbond, Beer Pijpker.

Rotterdam is hard bezig om het fietsen te bevorderen. Ze willen voor eind 2018 een ‘echte’ fietsstad zijn. Samen met de Fietsersbond en de bewoners van Rotterdam probeert de gemeente het fietsen aantrekkelijker te maken. “De eerste vijf kilometer openbaar vervoer zouden studenten zelf moeten betalen,” zegt Beer Pijpker, oud-bestuurslid van de Fietsersbond.

Tijdens een toer door Rotterdam laat Pijpker allerlei aanpassing voor fietsers zien. Het zijn een heleboel kleine details. Denk aan twee richtingswegen, grotere opstelvakken en warmtesensors om het fietsersaantal in te kunnen schatten. Maar volgens het oud-bestuurslid kan er altijd meer gebeuren. Zo zouden er wat hem betreft meer fietsstraten moeten komen. “De straten kunnen bijvoorbeeld zo worden veranderd, dat er alleen bestemmingsverkeer mag rijden, maar dat het doorgaand verkeer alleen maar bestemd is voor fietsers.”

Daarnaast vindt hij dat er nog veel moet worden gedaan om mensen vanzelf aan het fietsen te krijgen. Hij vertelt dat zijn zoon elke dag met de tram van Kralingen naar Schiebroek reed, terwijl hij dat makkelijk had kunnen aanfietsen. “Dus mijn plan: de eerste vijf kilometer zouden studenten zelf moeten betalen. Je moet een prikkel hebben om die fiets te pakken op korte afstanden. Dat is in ieder geval om de studenten die in de buurt van hun opleiding wonen op de fiets te krijgen.”

Fietsendiefstal

Een ander probleem dat Pijpker aangeeft is het aantal fietsendiefstallen bij Rotterdam Centraal. Jaarlijks worden hier honderden fietsen gestolen. “Dat is een blamage, de gemeente moet daar echt iets aan gaan doen. Er staan camera’s die niet worden bekeken, en dat is funest. Ik heb genoeg mensen horen zeggen dat ze niet meer fietsen omdat ze het zat zijn dat hun fiets zo vaak gestolen werd.”

Toch is er volgens de fietsfanaat veel positiefs waargemaakt in de afgelopen paar jaar. “Maar GroenLinks in het bestuur zal een versnelling geven in het verbeteren voor omstandigheden van fietsers. Alhoewel er bij Leefbaar Rotterdam ook een enthousiaste fietser in de raad zit. Zo wil Leefbaar wel meegaan in de verbeteringen voor de fietsers, maar nooit ten koste van de kiezers met een auto.”

Bron: Fietsplan 2016-2018